Naya's Hjemmeside

1995 Australien.

Victoria

Efter en ferie i Australien i 1994, måtte jeg bare derned igen. Jeg undersøgte mulighederne for at få uddannelsesorlov, så jeg kunne studerer samtidig med at opleve det skønne land. Jeg tog afsted den 28 december 1994 og skulle starte på Hawthorn Institute of Education, en afdeling af Melbourne University, den 5 januar 1995. Da jeg var færdig med at studerer havde jeg arrangeret en tur rundt i Australien med fly og bus i 3-4 måneder. Det var en fantastisk tur, hvor jeg besøgte staterne Northern Territory og Western Australia, jeg fløj til Darwin og tog så bussen hele vejen ned af vestkysten til Perth. Jeg har besøgt et utal af National Parker og set en fantastisk natur og dyreliv som disse billeder ikke kan leve op til.

Northern Territory - The Red Center

The Red Center - Alice Springs - Uluru-Kata Tjuta National Park.

Der er et hav af små områder der skal opleves i The Red Center. Jeg var i Palm Valley, Standley Chasm, Glen Helen Gorge, Ormiston Gorge, Ellery Creek, Kings Canyon og selvfølgelig Ayers Rock som officielt hedder Uluru og er et helligt sted for aboriginerne. Her var jeg også på en Ballontur, som en fantastisk oplevelse.

Northern Territory

Darwin - Litchfield NP - Kakadu NP - Katherine Gorge.

Jeg fløj til Darwin og tog på ture til de forskellige national parker i nærheden. Turen til Kakadu NP var en 3 dages tur med guide. Der var meget smuk natur, skønne vandfald, kæmpe termit bo og både salt og ferskvands krokodiller. Vi sov under åben himmel hvilket var en oplevelse i sig selv da der ingen lysforurening er, så nattehimlen var helt fantastisk.

Western Australia

Kununurra - Lake Argyle - Purnululu National Park.

Kununurra er hjemsted for Argyle diamant minen som startede i 1969 og lukker i 2020. Det er det eneste sted hvor man miner de sjældne Pink og Red diamanter, der bliver også minet naturfarvede diamanter som Champagne og Cognac og de sjældne Blå diamanter. Jeg købte en Pink-Champagne farvet diamant samt to små pure White diamanter. I Lake Argyle er der et rigt dyreliv bl.a. Krokodiller og Euro Kænguruer. Purnululu NP med Bungle Bungle Range er noget for sig selv, man har en følelse af at træde ind i dinosaurenes tid og der er meget smukt. Purnululu har været på UNESCOs verdensarvliste siden 2003.

Broome, Coral Bay, Exmouth, Ningaloo NP, Shark Bay og Monkey Mia.

Brome er en lille hippiagtig turistby med skønne strande og klipper med dinosaurspor. Her tog jeg et tandemfaldskærms udspring, vi sprang ud fra 10000 fod (3 km) højde, havde fritald i 20 sec, hvorefter vi svævede ned til stranden i Broome. Ved Coral Bay og Exmouth var der fantastiske snorklemuligheder og ved Ningaloo NP så vi Pukkelhvaler og Dugongs (søkøer). Ved Shark Bay ligger Monkey Mia Dolphin Resort, hvor delfinerne kommer helt ind på det lave vand ved stranden. Delfinerne kommer helt af sig selv og da jeg kom var der en delfinunge på kun en uge (Holycan). En kæmpe oplevelse at se dem så tæt på. Vi var også på bådtur hvor vi så flere delfiner og Dugongs. På en tur langs stranden fandt jeg nogle forsteninger af muslinger. Jeg var på en tur til Useless Loop og Steep Point som er det vestligste sted i Australien og vi var på en strand som bestod af bitte små muslinge skaller (Shell Beach). Ved Hamelin Pool Marine Nature Reserve så vi nogle ældgamle fossiler kaldet Stomatilites. Stomatilites er de ældste kendte fossiler som findes på jorden ca. 3,5 milliarder år gamle, de blev opdaget i Australien i 1956.

Western Australia

Kalbarri, Perth, The Pinnacles, Wave Rock, Rottnest Island

Sidste stop inden storbyen Perth, er Kalbarri NP. Igen utrolig smuk natur og store lange hvide sandstrande. Perth er den største by i Western Australia og ligger smukt ud til havet. Var på tur til Namburg NP hvor vi så The Pinnacles som er kalkstensaflejringer og området indehol-der tusinder af forvitrede kalkstensøjler. En anden tur gik til Wave Rock, Wave Rock er en naturlig klippeformation, der er formet som en højt brudende havbølge. Så gik turen til Rottnest Island som ligger ud for Perth. Der er utroligt smukt med små bugter med azur blåt og tyrkis vand med gode muligheder for at gå en tur i vandet. På Rottnest Island lever der også et lille pung dyr kaldet Quakka, den er i familie med kænguruen.