Naya's Hjemmeside

Juletur til Gdansk med RIIS Rejser - Singler.

Tidspunkt: 8 - 10 december 2023

Da jeg ikke vadve været ude at rejse hele 2023, pga flytning til Amager, måtte jeg bare afsted på et eller andet. Jeg så denne tur og tænkte at den måtte jeg med på.

Vi blev samlet op på Københavns Hovedbanegård og samlet i den rigtige bus ude i lufthavnen. Turen gik over Sverige til Karlskrona, hvor vi skulle med færgen til Gdansk kl. 20 om aftenen. Det var selvfølgelig en passager som havde glemt sit pas, så hun måtte stå af og tage toget hjem til Danmark. Vi blev indkvarteret og gik op i restauranten for at få noget at spise. Der var stor buffet, en smule skuffende men man kunne sagtens blive mæt og der var fri drikkevare. Jeg havde desværre ikke fået eneværelse, men skulle så bo sammen med Inge-Lise fra Jylland, men det gik faktisk ok, selv om jeg ikke følte jeg fik sovet særligt meget. Da vi kom i land i Gdynia næste morgen kørte vi afsted mod Gdansk, det var koldt og chauføren kunne ikke rigtig finde vej til Westerplatte, det område hvor 2. Verdenskrig startede i 1939. Vi kørte i stedet til det skibsværft , Stocznia Gdańska, hvor Lech Wałęsa i 1980 efter en strejke fik underskrevet en aftale som muliggjorde den første uafhængige fagforening i østblokken: NSZZ "Solidarność. Derefter kørte vi ned til centrum hvor vi fik frihed til at gå rundt de næste timer og mødes igen kl. 17.00. Inge-Lise, Bente og jeg gik sammen og vi fik set maget og gået en hel del. Vi fik frokost på en lille cafe og taget nogle fine billeder af den smukke gamle by. Tilbage på færgen, med buffet og næste morgen landede vi i Karlskrona og kørte hjemad. Vi stoppede ved Karlshamn, hvor over 40.000 svenskere udvandrede til både Danmark og USA. Jeg var hjemme ved 15 tiden og havde så resten af søndagen for mig selv. God tur.